Hemmelig eller ingen ting

I dag ble jeg intervjuet av Ságat om blogginnlegget jeg skrev om "Deep Throat" - Oscar Varsi. Han var kilden vår i Samerettsutvalget, og som bidro til at vi kunne fortelle folket om forslagene utvalget arbeidet med. Under intervjuet kom jeg på en ting: Hva skjer egentlig med innstillingen som Samerettsutvalget la fram i 2007?


Ettersom det var Ságat som intervjuet meg i dag, passer det å bruke dette bildet. Det er tatt en augustdag i 1983 på kontoret jeg hadde i Ságats redaksjon i Lakselv. Der jobbet jeg fram til februar 1984.

Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger, blant annet fra sametingspresident Aili Keskitalo som syntes det var en spennende samtidshistorie. Den beste responsen kom imidlertid fra ei som sto Oscar svært nær. "Godt å lese om pappa, og ikke minst godt at det blir kjent.", skrev Hege blant annet.

Og under intervjuet med Ságats Tom Hardy dukket altså Samerettsutvalget opp igjen. Fra en bortgjemt krok i hjernen var det noe som sa at utvalget fortsatte jo med sitt arbeid etter at forslaget om blant annet Finnmark Grunnforvaltning, Samisk Grunnforvaltning og bygdebruksmodellen ble lagt fram.

Faktisk måtte jeg google. Og faktisk hadde jeg glemt at Samerettsutvalget la fram en ny innstillling i 2007. "Det gjennoppnevnte Samerettsutvalget la frem sin innstilling i desember 2007", leser jeg i en
melding fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Utvalget utredet retten til og disponeringen og bruken av land og vann i samiske bruksområder fra og med Troms fylke og sørover.

Det er mulig jeg har vært helt "bortreist", men jeg har ikke lagt merke til prosessen i regjeringen. Heller har jeg aldri sjekket, og tror neppe jeg prioriterer et lignende journalistisk prosjekt slik Thor Thrane og jeg gjorde det på midten av 1990-tallet og på begynnelsen av 2000-tallet. Men det ville vært interessant å sjekke om det blir samisk styre av land og vann i Troms, Nordland, Trøndelag og sørover. Det arbeidet overlater jeg imidlertid til andre.

Oscar Varsi irriterte seg over hemmelighetskremmeriet på 90-tallet. Nå kan man spørre om regjeringens oppfølging er enda mer hemmelig - eller at det faktisk ikke skjer noe; at innstillingen ligger i en skuff på et eller annet departement i Oslo?

Ps. Plutselig kom jeg på at jeg faktisk jobbet en del med innstillingen som Samerettsutvalget la fram i 2007.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En venn som gir meg bedre helse

Sistemann over brua